“bang pinjam 5 minit boleh..”

salam n hai,

petang lepas setelah kami selesai beriadah (kayak) di Bukit Merah,Perak. kami diberi tugasan oleh pengerusi program, sempena esok hari besday Nabi.

“korang kena cari partner masing2 n bertemu sekurang2nya 3orang awam n meluahkan rasa cinta pada Nabi korang kat masyarakat awam sekitar kawasan ni..”

aku jarang mendapat tugasan begini,rasa happy n semangat terhadap nabi semakin membuak2 untuk diceritakan pada orang awam.

pada masa tu jam 6.45pm (approx.)
aku begitu konfius sebab partner aku balik hostel semula sebab baju basah.jadi aku terpaksa tumpang partner lain n jadilah 3orang.

teman seperjuangan tidak begitu kisah aku join team dia n lantas kami mengambil jalan mudah untuk bertemu sahaja orang yang jaga kaunter kayak yang sememangnya 3orang n selesai terus tugasan.heh,tapi dikira tidak begitu fair sebab sorang lagi tengah layan costumer.kami redha’ n terus lagi cari orang untuk dikongsiluah kisah cinta nabi selepas solat maghrib.

kesimpulan dari cerita ni rata2 mereka tidaklah memberi respons untuk tidak mahu mendengar,kecuali seorang makcik.huhu,

teringat kata pengisian tengahari tadi: “dakwah xbergantung pada penerimaan orang lain,ia bergantung pada hasil usaha kita..”

bila difikir kembali,betul lah apa dia cakap,spt kisah nabi Nuh Alaih’ salam.berapa tahun dia berdakwah? berapa ramai pulak yang mahukan seruan dakwah beliau?900 tahun lebih nabi berdakwah beserta beberapa je kerat orang beriman?!

hasil tinjauan kami terhadap orang awam meleset sedikit sebab kami “bajet” semua orang tahu, apa sebab cuti dianjak kehari isnin bagi memperingati Nabi.antara respons yang kami terima:

ingat2 lupa: “xingat la dik ada apa hari esok,tapi hari isnin tu saya tahu la sebab ada cuti,atas haribulan dia tu ada bintangkan..? ” =,=”
ada juga yang ingat: alhamdulillah &
ada yang memang xtahu jugak pun ada.astaghfirullahalazim,(terautomatik istighfar dalam diri)

jadi khulasohnya, masyarakat luar especially di kampung2,pedalaman,ceruk2 area laut MASIH tidak tahu bila tarikh besday nabi apatah lagi cerita2 pasal nabi sedangkan Nabi s.a.w ingat pada kita semasa Nabi sedang/hendak nazak.

solusi yang kami dengar sendiri dari pakcik2 tadi ialah sebenarnya media telah mempermabukkan kita dengan hiburan yang melalaikan.

aku yakin itulah suara hati nurani ikhlas pakcik yang dahagakan ilmu berkaitan islam itu sendiri.aku tidak menyalahkan media ataupun kerajaan.tapi aku salahkan diri aku sendiri.

p/s: susah juga nak buat ayat eh,karangan BM sudah lama ditinggalkan.huhu

 

sekian

 

2 thoughts on ““bang pinjam 5 minit boleh..”

  1. masyaAllah. brilliant activity. hu. tak pernah terfikir. dah share dengan rakan2 yang lain. mungkin boleh dijadikan aktiviti kami pula. tapinya tentangan utama adalah masalah bahasa. semoga kita semua bersemangat menyebarkan cinta Rasulullah kepada orang lain. 😀

feedback?

